Att ha en tight och snygg rumpa har du säkert inget emot. Du vet en sådan perfekt som du blir lite avundsjukt förbannad på. Det du kanske inte har tänkt på är att en snygg rumpa också kan vara en fantastisk motor när du vill prestera!

Jag älskar rumpor men när jag lägger märke till något som sticker ut i mina ögon ser jag det inte på samma sätt som när jag var 18 år. När jag hade avslutat min träningsinriktade Biomedicinutbildning var mitt synsätt förändrat. Istället för att se något som stod för sexualitet såg jag nu en kraftfull motor! Jag såg potential och imponerande försprång i träning och idrottsprestation.

Gluteus Maximus är kroppens största muskel och tillsammans med övrig muskulatur runt din höft utgör den en imponerande mekanik för att vi ska fungera på ett bra sätt i vår vardag. Hur tackar vi då vår bakdel? Jo, vi sitter på den största delen av dagen. Tycker du det verkar logiskt? Kan det vara så att den muskel som är störst på vår kropp istället är gjord för att användas? Har du ett stillasittande jobb gör du bäst i att ta pauser varje halvtimma för att röra dig. Passa på att hämta vatten, kaffe eller gå på toa.

Du kan se exempel på din rumpas funktion när du tar ett utfallsteg. Om ditt knä faller in istället för att peka i samma riktning som dina tår, finns en risk att din muskulatur inte aktiveras som den ska. Om samma sak händer när du gör knäböj eller du inte kan få till marklyftet ordentligt, tycker jag det är läge att se över hur det står till med skinkorna. Visst vill vi se bra ut och om vi samtidigt kan motverka ländryggsmärta, knäproblem och fallskador, är det då inte värt att lägga lite extra tid på rumpan?

Tips

Testa Höftlyft på två ben och på ett ben (sök ”Glute Bridge” på Youtube för exempel). Se till att du kan grunden till att spänna rumpan och känner att den jobbar. Ligg på rygg och lyft rumpan genom att ”dra svansen mellan benen”. Låt ländryggen följa med upp från golvet men spänn den inte. Du ska jobba med skinkorna. Tänk dig att du ska knäcka en nöt mellan dem och tryck hårt med hälarna i marken. Testa samma sak på ett ben för att se om du har liknande styrka på bägge sidor.

När du har koll på höftlyften är det dags att belasta med vikter. Kom ihåg att våga trycka på riktigt hårt (sök ”HipThrust” på youtube för att se övningen).

×
Stäng

Kontakt

Vill du boka Robert?

Eller vill du komma i kontakt med honom för andra förfrågningar? Fyll i dina kontaktuppgifter och vad ärendet gäller så blir du kontaktad.